Silvija Celjak, osnivačica i direktorica tvrtke Ethereal d.o.o., već osam godina vodi inovativan brend koji se ističe na hrvatskom i međunarodnom tržištu tekstilnih proizvoda za bebe i djecu. Njena ljubav prema umjetnosti i tekstilu, u kombinaciji s vizijom održivog poslovanja, oblikovala je Ethereal u brend poznat po vrhunskoj kvaliteti i ekološki prihvatljivim proizvodima. U ovom intervjuu otkriva svoj poduzetnički put, izazove s kojima se suočava te viziju budućnosti tekstilne industrije u Hrvatskoj.
Što Vas je inspiriralo da osnujete Ethereal i kako je izgledao Vaš put od samih početaka do danas? Koje su najveće prepreke koje ste morali savladati u ovih osam godina vođenja kompanije?
Kreativno stvaralaštvo, tekstil i inovacije oduvijek su bili predmet mojeg interesa. Nakon završenog studija na Tekstilno-tehnološkom fakultetu i nekoliko godina rada u struci, odlučila sam pokrenuti vlastitu proizvodnju. U drugim poduzećima moj je rad često bio sputavan, ograničen i prisvajan, te nisam imala onu razinu slobode koja mi je bila potrebna da se ostvarim u punom kapacitetu. Osim toga, željela sam proizvoditi nešto čega na tržištu manjka – kvalitetu materijala i izrade, inovativan pristup i dobar dizajn.
Oduvijek sam bila veliki sanjar, idealist, kreativna i entuzijastična osoba koja u svemu što radi nastoji učiniti svijet malo boljim mjestom. To su, ujedno, i glavni razlozi zbog kojih sam se odlučila na poduzetništvo. Vlasnica sam poduzeća ETHEREAL d.o.o., koje posluje već osam godina, zapošljava 22 osobe i bavi se izradom kvalitetnih tekstilnih proizvoda za bebe i djecu, razvojem inovacija, te šivanjem proizvoda za osobe koje su uobičajeno izostavljene iz svijeta tekstila i mode, poput osoba s invaliditetom i tjelesnim deformacijama.
Ono što me osobno smetalo prilikom rada u drugim poduzećima jest činjenica da sam svjedočila i nisam mogla utjecati na situacije u kojima se kvaliteta žrtvovala pod cijenu profita. Tkanine sumnjive kvalitete koristile su se za šivanje premium proizvoda samo kako bi se troškovi proizvodnje sveli na minimum. Brojila se svaka sekunda rada djelatnicima, otkazi su se davali na Staru godinu zbog smanjenja obujma proizvodnje, a slična sudbina zadesila je i one koji su često bili na bolovanju. Čula sam i o mnogim drugim nepravdama u drugim poduzećima, iako nisam u njima osobno radila. Željela sam stvoriti "svoj mali svijet", proizvodnju gdje će sve biti onako kako mislim da bi u idealnom svijetu trebalo biti – proizvodi beskompromisne kvalitete, ugodna radna atmosfera, srdačnost, zajedništvo, pozitivan utjecaj na društvo i poštivanje ekologije.
Na mom poslovnom putu bilo je mnogo prepreka, a većina ih se odnosila na financijske probleme. U početku, kada sam krenula od nule, bez kapitala, bilo je jako teško doći do prvih strojeva i tkanina – bile su to velike borbe. No, u trenutku kada smo izašli na tržište s našim, kako ih volim nazvati, "čudesnim proizvodima", rezultati su odmah bili vidljivi. Naše šarenilo, veseli dezeni izdvojili su se iz mnoštva monotonog sivila i neutralnih, sličnih proizvoda. Osim prvog vizualnog dojma, oduševljenje kupaca uslijedilo je kada su se uvjerili u kvalitetu, mekoću i nježnost proizvoda – neusporedivo s bilo čim što se može pronaći u shopping centrima.
Iako je prodaja svake godine rasla, zarada nije bila značajna jer su marže bile male, pa nije bilo novca za daljnja ulaganja i širenja. Svaki put kada smo odlučili uložiti u unaprjeđenje, nove strojeve i opremu, bilo je jako teško naći izvore financiranja. Prva najveća kriza dogodila se tijekom pandemije, druga uslijed inflacije, a najveći izazov do sada – za mnoge nerješiv, a za mene samo teško rješiv – bilo je financiranje velike investicije u inovacije za koje vjerujemo da će nas transformirati u profitabilno tekstilno poduzeće i otvoriti nam nevjerojatne mogućnosti.
Silvija Celjak osnivačica i direktorica tvrtke Ethereal d.o.o.
Više o projektu možete pročitati na:
Sigurno za kožu, sigurno za Zemlju: Tekstil bez kompromisa - Bona Fides Invest
Možete li nam reći više o Vašoj osobnoj misiji kao poduzetnice u tekstilnoj industriji?
Djelomično sam već odgovorila na ovo pitanje u prethodnom odgovoru. Nemoguće mi je odvojiti moju osobnost i pogled na svijet od poslovnog djelovanja. Bez obzira na to koliko je nekad teško i čini se financijski nerazumno, ne želim djelovati u suprotnosti sa svojim etičkim načelima. Primjerice, imali smo situacije kada je došlo do pada prometa i to je trajalo mjesecima. Predloženo mi je da pola radnika pošaljem "na burzu" – ionako nema posla, vratit ćeš ih kada bude bolje. Iako bi iz financijskog gledišta to bilo logično, meni moji ljudi vrijede. Stekli su određeno znanje, svi skupa smo dio ove priče i svi zajedno ćemo to nekako prebroditi.
To je mali dio cjelokupne priče. Oduvijek imam poziv da radim nešto što će pomoći ljudima, da služim, da ono što radim bude dobro ne samo za mene, već i za društvo, okoliš, svijet. Istinski smo sretni kada možemo pomoći i učiniti nešto dobro. Problem je što su ljudi to zaboravili jer premalo pokušavaju. Svi traže sreću u gomilanju materijalnog, kupovini, ugađanju sebi, a svaki takav osjećaj traje toliko kratko da je nemoguće na taj način biti sretan. Ako nisam sretna, nije mi drago vidjeti da su ljudi oko mene sretni – to je vidljivo već od najranije dobi kada djeca "zlostavljaju" jedni druge. Da su sretni, to im nikada ne bi palo na pamet.
Spomenut ću samo jedan nedavni događaj koji me ispunio nevjerojatnom radošću. Bila sam u žurbi, jurila na posao i na putu do posla vidjela sam staricu koja jedva hoda. Nisam ju mogla ne primijetiti jer je izgledala slabo, nemoćno, jako staro i bolesno. Projurila sam pored nje, ali nešto mi nije dalo mira pa sam okrenula vozilo, zaustavila se misleći kako vjerojatno ide doktoru – odvest ću ju. "Bako, kamo idete? Mogu li Vas odvesti?" Tako je krenuo razgovor. Odvela sam baku prvo na poštu, pa je spomenula kako odavno želi otići na grob suprugu i sinu, a nije u mogućnosti. Odvela sam je do groblja, kupile smo lampione, otišle do groba, zapalile ih, pomolile se. Cijelo vrijeme smo razgovarale, pitala sam je treba li još što i odvela ju kući. Srce mi je tuklo toliko jako od radosti jer sam vidjela koliko je to starici značilo. Znači, sretni smo samo kada dijelimo, pomažemo – tako smo sretni mi i osoba kojoj pomažemo. Djelujući tako stvaramo svijet sretnih ljudi.
U poduzetništvu se držim sličnih vrijednosti. Primjerice, ako će zadovoljni ljudi raditi u mom poduzeću, sretni će otići kući i pružiti ljubav svojoj obitelji i ljudima oko sebe. Ogorčeni i gnjevni to sigurno neće moći u toj mjeri. Biti poduzetnica u poduzeću koje proizvodi tekstilne proizvode za bebe omogućuje mi da povremeno jedan dio tih proizvoda mogu pokloniti potrebitima. Kvalitetnim proizvodima koji traju dugo omogućujem korisnicima da te proizvode, koji su služili njihovom djetetu, poklone dalje i razvesele još djece. Osim toga, trajnost je preduvjet za očuvanje okoliša jer previše smeća gomilamo i time opterećujemo ekosustav planeta. Korištenjem sigurnih materijala i kemikalija znam da su proizvodi sigurni za zdravlje i okoliš – možda ću motivirati još nekoga da radi isto. Malo po malo možemo promijeniti svijest ljudi i vratiti se pravim vrijednostima.
Kako se Ethereal razlikuje od drugih brendova na tržištu tekstilnih proizvoda za bebe i djecu?
ETHEREAL je poseban po mnogočemu. Sama riječ je sinonim za "magical", što znači čudesno. Takvi su i naši proizvodi – posebni dizajnom, mekani, nježni, kvalitetni, i time se razlikuju od većine proizvoda na tržištu. Postoje dopadljivi uvozni proizvodi sumnjive kvalitete, ali to se ne može usporediti s našim proizvodima.
Nismo jedini na tržištu koji se bave šivanjem, i jako mi je drago zbog toga. Željela bih da bude još više proizvođača kvalitetnih proizvoda, a ne sve manje. Stoga možemo razlikovati većinu ponude na tržištu kao uvozne, jeftine ili manje jeftine proizvode, te domaće kvalitetne proizvode, koje ne smatramo konkurencijom već suborcima za održivost domaće tekstilne industrije. Naša posebnost leži u pristupu proizvodnji i u velikim inovacijama, što će nas u budućnosti još više diferencirati od drugih. Želimo tekstilnim proizvodima pretvoriti svijet u pravu malu bajku i tu bajku približiti što većem broju djece. Djeca zaslužuju samo najbolje.
Constructor je inovativni parametarski CAD softver koji ste samostalno razvili. Kako je došlo do ideje za njegovo stvaranje i koje su njegove glavne prednosti? Na koji način kombinacija CAD softvera i naprednih strojeva koje koristite pomaže u smanjenju troškova, zaštiti okoliša i personalizaciji tekstila? Kakve promjene u tekstilnoj industriji očekujete kao rezultat implementacije Vaših inovacija?
Ideju za softversko rješenje poput Constructora dobila sam već tijekom studija, kada su mi se procesi izrade krojeva, prilagodbe dizajna, modeliranje i svi daljnji procesi činili previše kompliciranima i vremenski zahtjevnima. Srećom, poznavala sam izuzetno sposobne softver developere s kojima sam podijelila svoju ideju i provjerila izvedivost ideje o parametarskom alatu za prilagodbu krojeva. Zajedno smo to postavili kao izazov na kojem smo radili dugi niz godina.
Parametarski CAD za prilagodbu dizajna rješava brojna ograničenja postojećih sustava, financijski je pristupačan i namijenjen širokom broju korisnika. Dvije od ključnih značajki su promjena dimenzija proizvoda i priprema za proizvodnju prema novim inputima klikom miša, što znatno skraćuje vrijeme razvoja proizvoda i pripreme. Napredno gniježđenje omogućuje maksimalno iskorištavanje materijala uz značajku koja do sada nije prisutna ni u jednom sustavu – pozicioniranje alternativnih proizvoda manjih dimenzija u prazne međuprostore krojnih dijelova baznog proizvoda (20-40% svih krojnih slika u tekstilnoj proizvodnji je neiskoristivi otpad). Na taj način postižemo dodatnu iskoristivost materijala te proces krojenja s gotovo nikakvim otpadom. Taj minimum otpada prosljeđuje se na recikliranje za sekundarnu namjenu i preradu u netkani tekstil.
Ovaj softver sam po sebi nema veliki značaj ako se i ostali proizvodni aspekti ne moderniziraju. U sklopu ovog projekta nabavljamo nekoliko trenutno najsuvremenijih tekstilnih strojeva na tržištu, od kojih neki do sada nisu bili dostupni u proizvodnjama u Hrvatskoj. Cilj nam je osigurati sigurnost za okoliš, i to je jedan od razloga zbog kojeg smo nabavili jedini stroj na tržištu za doradu i digitalni tisak na bale tkanina, koji ima 0% otpadnih voda, bez onečišćenja okoliša, s bojama sigurnima za kožu i okoliš. Trenutno je to vrhunac tekstilne tehnologije dostupne na tržištu.
Želimo riješiti neke od problema s kojima se suočava tekstilna industrija: negativan utjecaj tekstilne proizvodnje na okoliš i zdravlje ljudi, neefikasno iskorištavanje materijala zbog ograničenja krojnih dijelova i primjene konvencionalnih metoda u tehnološkom procesu pripreme i krojenja, spor razvoj proizvoda, krojeva, modeliranje i gradiranje, velike zalihe sirovina kod širokih linija proizvoda, neisplativost tekstilne proizvodnje.
Što Vas je potaknulo da putem međunarodne crowdfunding platforme Bona Fides Invest pokrenete crowdfunding kampanju za projekt Ethereal? Kako se građani mogu uključiti i podržati kampanju? Kakve nagrade ste pripremili za podržavatelje?
Crowdfundingom želimo financirati projekt jer je to inovativna metoda alternativnog financiranja projekata koji obično ne prolaze kod banaka. Podržati nas možete putem donacijskog modela ili reward modela, gdje se radi o kupoprodaji s odgodom, što nam omogućuje da prikupimo sredstva za projekt za koji vjerujemo da ima veliki potencijal. Sve podupiratelje ćemo nagraditi, odnosno isporučiti proizvod s vremenskim odmakom kada uspješno realiziramo investiciju.
Neke od nagrada su vaučeri za kupnju, setovi odjeće za novorođenčad, majice za djecu i odrasle, kućanski tekstil i mnoge druge opcije. Osim donacije, podržati nas možete dijeljenjem sadržaja na društvenim mrežama, kupnjom naših proizvoda i preporukama.
Kampanju možete podržati na sljedećoj poveznici:
Sigurno za kožu, sigurno za Zemlju: Tekstil bez kompromisa - Bona Fides Invest
Tekstilna industrija u Hrvatskoj suočava se s brojnim izazovima, poput visokih cijena proizvodnje i konkurencije s jeftinijim uvoznim proizvodima. Kako Ethereal uspijeva opstati i rasti unatoč tim izazovima?
Već dugi niz godina svjedočimo postupnom gašenju velikih i malih tekstilnih poduzeća u Hrvatskoj. Sve je teže profitabilno poslovati zbog velikih troškova proizvodnje. Tržište je preplavljeno jeftinim uvoznim proizvodima i tome je teško konkurirati. Iako se jeftini uvozni proizvodi ne mogu uspoređivati s kvalitetnim domaćim proizvodima, često je upravo cijena presudna za odluku o kupnji, kao i dobar marketing.
Domaći proizvođači često moraju ići s malim maržama i minimalnom zaradom kako bi opstali na tržištu, što im onemogućuje stvaranje financijskih zaliha i generiranje kapitala potrebnog za ulaganje. Ulaganje je, međutim, nužno za rast i napredak. Velike korporacije koje uvoze robu ili koriste jeftinu radnu snagu u Kini, Bangladešu ili drugim istočnim zemljama, koriste jeftine materijale i svode troškove proizvodnje na minimum, dok ulažu velika sredstva u globalni marketing – to je njihov recept za masovnu prodaju i veliku zaradu.
Domaće tekstilne firme, osobito manje poput naše, rijetko mogu izdvojiti značajan iznos za marketing, a televizijske ili čak radijske reklame nedostižan su pojam zbog visokih troškova. Inflacija, koja još uvijek traje, dodatno je povećala cijene svega, uključujući i cijene sirovina za proizvodnju te plaće koje su jedan od glavnih troškova u tekstilnoj proizvodnji.
U vrijeme pandemije, postpandemijskog perioda obilježenog ratom između Ukrajine i Rusije, prijelazom na euro i inflacijom, postalo je teže no ikada opstati na tržištu. U prethodne tri godine prošli smo zaista težak period, no nikada se nismo prestali boriti i tražiti rješenja za profitabilnost domaće proizvodnje. S obzirom na to da smo još uvijek prisutni na tržištu i trenutno u fazi rasta, možemo zaključiti da se uz jasnu viziju, fokusiranost na ostvarenje ciljeva, diferencijaciju i inovacije može preživjeti teške periode i rasti neovisno o okolnostima. Uvijek smo se nastojali isticati u odnosu na konkurenciju – kvalitetom, materijalima, dizajnom, ali i osobnim pristupom, ljubavlju i toplinom.
Kako vidite budućnost tekstilne industrije u Hrvatskoj? Je li moguće stvoriti održiv i konkurentan model poslovanja? Koji je po Vašem mišljenju "recept" za uspjeh?
Smatram da je budućnost tekstilne industrije moguća jedino uz inovativan pristup, digitalizaciju, snažnu personalizaciju i kreativnost. Trenutno su uspješna tekstilna poduzeća ona koja se bave medicinskim tekstilom, tehničkim tekstilom ili drugim vrstama tekstilne proizvodnje s većom dodanom vrijednošću, poput proizvodnje koja se temelji na specijalnim primjenama tekstila, visokosofisticiranoj opremljenosti proizvodnih pogona, istraživanju i razvoju te primjeni inovacija.
U odjevnom tekstilu veliki je izazov pronaći "recept" za uspjeh, jer upravo u toj grani postoji velika konkurencija jeftinih uvoznih proizvoda. Čvrsto vjerujem da je moguće, unatoč okolnostima, održivo poslovati, ali to je i nužno. Nužno je jer, ako svi dignemo ruke od tekstila i predamo bitku konkurentima s jeftinom uvoznom robom, ništa drugo nam neće ostati. Ako se i probudi svijest o ekološkim i sigurnim proizvodima, neće ih biti gdje nabaviti – izgubit ćemo znanje, tehnologije i sve ono što se godinama gradilo.
Znati kako dobro proizvesti neki proizvod i iskustvo su neprocjenjive vrijednosti nekog poduzeća koje nisu na popisu dugotrajne imovine. Mi smo za sebe pronašli "recept", za koji smo neke sastojke već nabavili, neke pripremili, a druge tek tražimo. Uz našu ustrajnost, vjerujemo da ćemo uspješno završiti ovaj projekt, kao i sve dosadašnje. Kao što je već spomenuto, naši planovi za budućnost temelje se na primjeni inovacija, digitalizaciji, primjeni najsuvremenijih strojeva, proizvodnji sa znatnim smanjenjem negativnog utjecaja na okoliš, softverskim rješenjima i kreativnom pristupu koji će nam omogućiti da na jednostavan i efikasan način proizvedemo sve što možemo zamisliti, odnosno sve što naši klijenti mogu zamisliti.
Kako bi Hrvatska mogla potaknuti razvoj tekstilne industrije? Postoje li neke promjene u zakonodavstvu ili podrške javnih institucija koje bi pomogle kompanijama poput Ethereala?
Za početak, dobro je spomenuti da je sve manje srednjoškolskih obrazovnih ustanova u kojima je moguća tekstilna izobrazba. Ono što postoji usmjereno je na dizajn, a sve manje na proizvodnju i tehnologiju. Međutim, ako se ne uspije pronaći način da tekstilna industrija uspješno posluje, obrazovani kadar neće biti ni potreban. Puno je vidova podrške koji bi mogli pomoći tekstilnim poduzećima – znam to iz prve ruke jer smo puno puta tražili pomoć koju nismo dobili.
Krenuvši od savjeta i vodstva u velikim projektima, npr. u situacijama kada provodite velike investicije kao što je naša, potrebno je riješiti financiranje. Za realizaciju kredita putem HBOR-a ili HAMAG-BICRO-a, ili neke poslovne banke, potrebne su investicijske studije i prijave koje je najbolje da odrade stručnjaci, isto kao i za realizaciju EU projekata. U našoj županiji za to imamo institucije kao što je Poduzetnički centar Krapinsko-zagorske županije. Problem su izuzetno visoke cijene koštanja usluga savjetovanja i pisanja prijava, a rezultati su neizvjesni. Za razliku od nekih grana koje su profitabilne i kojima taj trošak ne predstavlja veliki problem, u tekstilu je jako teško pronaći novac za konzultantske usluge i investicije koje bi pomogle u razvoju i rastu poslovanja. Moj prijedlog je da se za grane industrije poput tekstilne, koje su u teškoj situaciji, takve usluge sufinanciraju ili čak u potpunosti financiraju. To bi omogućilo svima da otvore vrata mogućnosti ulaganja u opremu, istraživanje, razvoj, digitalizaciju i sve što je potrebno kako bi bili konkurentni na tržištu.
Značila bi nam i potpora za izlaganje na međunarodnim sajmovima radi internacionalizacije poslovanja te podrška u pokretanju izvoza. Ukoliko se nađete u situaciji kao što smo se mi našli, da poslovnu godinu završite s gubitkom, zatvorit će vam se sva vrata prema EU projektima, kreditima i ostalim potporama svih vrsta, neovisno o tome imate li ideje, investicije u tijeku ili perspektivne projekte – nikog to tada više ne zanima. Nama je za završetak našeg projekta nužan kredit, i nažalost, ne postoji način da ga realiziramo jednom kada poslovni rezultati više nisu sjajni. Hrvatska banka za obnovu i razvoj realno služi onima koji posluju jako dobro, ali ne i nama koji smo u nekom trenutku zapeli. Prema mom mišljenju, trebala bi biti banka za obnovu i razvoj svih perspektivnih poduzeća čije postojanje je na dobrobit zajednice. Isto tako, krediti za obrtna sredstva s malim kamatnim stopama u HAMAG-BICRO-u nisu dostupni nama, a značili bi nam sve.
Puno je mogućnosti kojima bi se moglo pomoći tekstilnim proizvođačima, kada bi se htjelo. Moglo bi se pisati jako dugo o tome, no spomenut ću još jednu mjeru koja bi nama osobno, a vjerujem i drugima, pomogla. Kod javnih nabava tekstilnih proizvoda, kao što smo mi imali u Krapinsko-zagorskoj županiji – majice kao poklon za prvašiće – moglo se ograničiti na kvalitetne sigurne tkanine i domaću proizvodnju, a ne isključivo cijenu, jer tu uvijek prolaze najpovoljnije varijante – kineske majice. Zar nikoga ne zanima jesu li te majice sigurne za djecu? Hoće li se nakon prvog pranja baciti? To ne znači samo da djetetu neće puno koristiti već i da se gomila tekstilni otpad. Bolje da se ništa nije nabavljalo nego hrpa "smeća". Puno je takvih jednokratnih nabava, majice za manifestacije, npr. 100% Zagorsko su također 100% kineske. Ako sami sebe uništavamo umjesto da se podržavamo, što možemo očekivati u budućnosti? Javne institucije također slijede ista načela u nabavama. Kada bi domaći mali proizvođači realizirali takve nabave, to bi nam puno pomoglo.
Smatram da bi zakonodavstvo, javne ustanove i lokalne samouprave svi trebali biti primjer u poštivanju ekologije, kvalitete, domaćeg, etičnih vrijednosti i dostojanstva radnika. U jeftine uvozne proizvode nisu utkane etične i ekološke vrijednosti, i toga svi trebaju postati svjesni.
Koje bi inicijative ili suradnje između hrvatskih tekstilnih kompanija mogle pomoći u podizanju konkurentnosti na europskom i svjetskom tržištu?
Do sada nisam puno razmišljala o inicijativama, umrežavanju i suradnji među tekstilnim kompanijama. Vjerujem da bi bilo dobro međusobno podijeliti znanja, umrežiti se i zajednički djelovati po pitanjima održivosti, konkurentnosti, zajedničkog izlaganja na sajmovima, javljanja na tendere. Puno više opcija bi nam se otvorilo kada bismo djelovali zajednički.
Što biste savjetovali mladim poduzetnicima koji žele ući u industriju koja se suočava s tolikim brojem izazova?
Sadašnjim i budućim poduzetnicima poručila bih da budu uporni i ne odustaju bez obzira na to koliko se sve ponekad činilo teško. Vjerujem da se uspjeh puno puta nalazi baš nekoliko koraka dalje od mjesta na kojem se čini da nema dalje i da je preteško. Kada dođete do prepreke, treba se boriti; ako padnete, pokušajte ponovno i ponovno – ne odustajte. I kada se čini nemoguće i rješenje nedostižno, dajte sve od sebe i vjerujte u sebe, čak i ako nitko drugi ne vjeruje u vas. Ponekad su prepreke, poteškoće, teška vremena potrebna da nas ojačaju, nauče nečemu i testiraju našu snagu i borbenost. Za mene nema nemogućeg, i bez obzira na sve, odustajanje nije opcija.
Koje su tri ključne lekcije koje ste naučili tijekom svog poduzetničkog puta koje biste podijelili s drugima?
Cijeli poduzetnički put bio je prepun lekcija. Najbitnija lekcija, koju sam morala više puta ponavljati, jest da u poduzetništvu svaki korak treba dobro planirati. Primjerice, imate super proizvod i toliko ste njime oduševljeni da ste sigurni da će prodaja biti odlična, pa odmah krenete u akciju, odnosno u "trošak" proizvodnje. Ono što se može dogoditi jest da su troškovi ispali veći nego što ste očekivali, da nema dovoljno budžeta i da morate nešto žrtvovati – ambalažu, marketing ili nešto treće, jer je nemoguće pokriti sve troškove.
Također, može se dogoditi da tržište ne reagira onako dobro kako ste očekivali jer cijena nije primamljiva ili postoje jeftinije alternative, a iz vašeg idealističnog gledišta to nije bila opcija. Nepredviđene okolnosti, poput pandemije, također mogu promijeniti kupovne navike ljudi. Naivnost nikako nije dobra odlika u poduzetništvu. Kada naiđete na problem, rješenje nećete uvijek naći tako jednostavno kako biste željeli, i suprotno uvjeravanju vaše naivne strane, možete proživjeti puno stresnih situacija ako niste planirali više mogućih ishoda i rješenja. Uvijek treba imati plan B, čak i C, D... To je također lekcija koju smo naučili na teži način.
Pitanje povjerenja je također nešto što treba držati s dozom opreza jer ćete se svašta dogovoriti i svašta će vam se obećati, ali to se neće realizirati, a na to ste računali. Nisu krivi oni, već vi, jer se treba osigurati u svakom poslu i na svakom koraku koji može ostaviti posljedice, ako ne ispadne kako ste planirali. Previše beskompromisnog povjerenja je lekcija koju sam usvojila nakon više razočaranja.
Teško je odvojiti svoju osobnost, duhovnu stranu sebe i idealistički pogled na svijet od beskrupuloznog poduzetničkog svijeta, gdje svatko gleda svoju korist. Te stvari treba postaviti na čisto sa samim sobom. U poduzetništvu se nekad rade potezi koji nisu u potpunosti etični, ali bit poduzetništva nije biti socijalna ustanova, već stvaranje profita – nikog ne zanima "tvoje dobro srce", sačuvaj ga od takvih. Ne moraš biti kao svi, niti ću ja ikada biti "tipičan poduzetnik", ali je bitno biti svjestan i oprezan svih okolnosti, prijetnji i u skladu s time djelovati.
Za kraj, na koji način planirate proširiti svoju misiju društveno odgovornog poduzetništva u budućnosti? Gdje vidite Ethereal za 5 godina i kakav utjecaj želite ostvariti na domaćem i međunarodnom tržištu?
Od samih početaka, društveno odgovorno poslovanje bilo je jedan od ključnih motiva našeg postojanja, i tako će biti i u budućnosti. Jedno smo od prvih tekstilnih poduzeća u Hrvatskoj kojima je fokus poslovanja ekološka osviještenost, korištenje sigurnih tkanina i kemikalija – kako za kožu, tako i za okoliš. Naša misija nije samo koristiti sigurne materijale, već i educirati korisnike te proširiti svijest ljudi o važnosti očuvanja okoliša i kako sve što radimo, stvari koje kupujemo, osobito sav tekstil koji koristimo u svakodnevnom životu – ne samo odjeća – ima velik utjecaj na naše zdravlje i na onečišćenje okoliša.
Edukativni sadržaj planiramo objavljivati na našoj web stranici, na društvenim mrežama, putem newslettera, ali i u pošiljkama kod isporuke proizvoda. U današnje vrijeme, kada smo preplavljeni ekranima sa svih strana, ono što se prikazuje ima itekako velik utjecaj na našu svijest, način razmišljanja i odluku o kupnji, iako toga često nismo svjesni. Marketing ima veliku moć nad nama. O tome svjedoči i veliki "boom" internet trgovina koje prodaju štetne i nekvalitetne proizvode. Marketing je toliko dobar da se teško oduprijeti kupnji – veliki popusti, akcije, niske cijene i pokloni "vrište" s ekrana da ih kupimo.
Kupnjom takvih proizvoda ne samo da sebe i svoju djecu izlažemo štetnim kemikalijama, već i podržavamo sustav koji u svojim proizvodnim procesima ne vodi brigu o okolišu, onečišćuje vodu, zrak, ekosustav, te ne vodi brigu o ljudima koji tamo rade i njihovom dostojanstvu. Podržavajući takav sustav, automatski uništavamo domaću proizvodnju i smanjujemo prisutnost kvalitetnih i sigurnih proizvoda na tržištu. Cilj nam je da što veći broj ljudi postane svjestan toga, ako ne iz altruističnih razloga – iz brige za druge ljude i okoliš – onda barem iz brige za sebe i vlastitu dobrobit.
Osim ekologije, nama je jako bitna naša korisnost u društvu. Od početka poslovanja sudjelujemo u humanitarnim akcijama, doniramo proizvode domovima za nezbrinutu djecu, bolnicama i potrebitima. U narednom razdoblju, u suradnji s lokalnom samoupravom i župnim uredom, želimo istražiti i stvoriti bazu osoba slabijeg imovinskog stanja kojima je potrebna pomoć, osobito onima koji imaju malu djecu, te slagati pakete proizvoda prema njihovim potrebama i dijeliti ih. Plan nam je također sponzorirati djecu slabijeg imovinskog statusa u njihovom školovanju, natjecanjima, sportu i ostalim aktivnostima, kako bismo im omogućili razvijanje njihovog punog potencijala.
Djeca su naša budućnost, za njih želimo samo najbolje, i iz tog razloga usmjerili smo proizvodnju na dječje proizvode koji su nježni i sigurni – proizvodi koji ih svojom mekoćom maze i štite, a svojim dizajnom i izgledom pozitivno utječu na razvoj djetetove mašte, uz pozitivne boje, likove i emocije. U sve što radimo ulažemo ljubav i zahvalni smo na mogućnosti da radimo ovaj predivan posao. Tu ljubav, kao i sve što je iz nje proizašlo, dajemo drugima i mijenjamo na bolje onaj mali dio svijeta koji nam je povjeren.
Da biste nam pomogli ostvariti zacrtane ciljeve, pozivamo Vas da nas podržite putem naše crowdfunding kampanje na Bona Fides Investu: Sigurno za kožu, sigurno za Zemlju: Tekstil bez kompromisa - Bona Fides Invest
Hvala puno!
Link na crowdfunding kampanju na međunarodnoj crowdfunding platformi Bona Fides Invest:
https://bonafidesinvest.eu/hr/campaign/ethereal/
....
razgovor vodio: Zoran Rajn u listopadu 2024. godine
foto/video: privatni album Silvija Celjak & Ethereal d.o.o.