Bilježeći sve što se događa u cestovnom prometu u Hrvatskoj u našem serijalu „Prometna kultura – Sigurno u prometu”, kojeg objavljujemo uz podršku Agencije za Elektroničke medije na intertskom news portalu MojZagreb.info, nastojeći pritom promet prikazati kao društveni fenomen, važan dio naše svakodnevice, nastojati ćemo i pratiti događanja u prometu, koja su, doista na rubu bizarnosti, no ukazuju da nedopustiva ponašanja u prometu, i često su povod za ozbiljne komentare o prometnoj kulturi u Hrvatskoj. Time izravno želimo pridonositi kakvoći pluralizma u cjelini hrvatskog prometa, njegovom medijskom praćenju, jer većina medija, prometu pristupa ekscesno, faktografski, redovito suhoparno, izvješćujući o prometnim nesrećama, osobito onima u kojima ima poginulih, tako da, praktički, nema ozbiljnije prometne nesreće koja nije kao „breking news” ili, po naški „prijelomna” vijest poput groma se, najčešće vikendom kada se i događa naviše prometnih nesreća s fatalnim ishodom, u nedostatku bolje novinarske robe za dnevnu konzumaciju čitateljima, poput munje, nažalost, ponajčešće „copy - paste” metodom, raširi hrvatskim medijskim prostorom, gdje je internet gotovo idealan medij za to. Naravno, da treba izvješćivati i o tome, osobito u smislu preventive prometne sigurnosti, isto kao što u tom kontekstu funkcioniraju stalne rubrike o aktualnom stanju na cestama. Uz namjeru da u medijskom smislu, pa i promjenom same novinarske forme praćenja prometne kulture u Hrvata, uvodimo tjedni komentar koji polazno problematizira stvarne događaju u prometu tijekom prethodnog tjedna, da bi završno dao širu sliku, objasnio kontekst određenog konkretnog prometno-sigurnosnog događaja.
Recidivisti – 12 negativnih bodova zbog 2 prekršaja
Naša prva priča vodi nas u Zadar, gdje je prometna policija u dva sata noću (ili rano jutro?) tijekom nadzora prometa policijski službenici su zaustavili automobil zadarskih probnih registarskih oznaka kojim je upravljao 44-godišnji hrvatski državljanin. Kako navodi izvješće MUP-a, daljnjim policijskim postupanjem, utvrđeno je kako vozilom upravlja prije stjecanja prava na upravljanje, a ponuđeno alkotestiranje 44-godišnjak je odbio, a objavila je zadarska.
Slijedi zaplet. Kako je brzom provjerom identiteta utvrđeno da se radi o učestalom ponavljaču prekršaja iz članka 216. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, ostvareni su zakonski uvjeti te je od prekršitelja privremeno oduzet automobil kojim je upravljao, uz prijedlog sudu da mu se auto trajno oduzme, kažu iz policije. Muškarac je uhićen i smješten u prostorije policije te je uslijedio i optužni prijedlog zbog počinjenih prometnih prekršaja, te doveden na Općinski sud u Zadru gdje mu je nakon saslušanja određena mjera zadržavanja u zatvoru u trajanju od 15 dana.
Navedeno su fakti, ali što se krije iza cijele priče? Prije svega, činjenica da se zbog prometnih prekršaja, pa i bez prometne nesreće, uz visoke novčane globe, može zaraditi zatvorska kazna. Naime, Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, sudjelovanje u prometu bez polaganja vozačkog ispita, plaća se novčanom kaznom u iznosu od 1.320 do 2.650 eura ili kaznom zatvora do 60 dana!
Vožnja bez vozačke dozvole je jedan od najtežih prekršaja u prometu
No to nije sve, jer zakonodavac predviđa i negativne bodove te ostale mjere koje prekršiteljima odredaba o nužnosti posjedovanja vozačke dozvole za sudjelovanje u prometu kao vozač automobila ili motocikla. Tako, primjerice, vozaču koji je prije stjecanja prava na upravljanje vozilom u razdoblju od dvije godine prikupio devet negativnih bodova rješenjem će se odrediti da ne može podnijeti zahtjev za izdavanje vozačke dozvole na rok od dvije godine, a zahtjev podnesen u roku dvije godine rješenjem će se odbaciti (čl. 286. st. 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama).
Ako se pitate kako sakupiti 12 negativnih bodova, ukoliko se upustite u avanturu vožnje bez položenog vozačkog ispita, odgovor je krajnje jednostavan. U negativnim bodovima prekršaj vožnje automobila bez vozačke dozvole sankcionira se sa 6 negativnih bodova, a ako ponovite isti prekršaj i tada vas opet ulove, osim što ste recidivist, dakle onaj koji opetovano ponavlja prometne prekršaje, a takvi su, kad krene prekršajnim postupak, sucima koji izriču kazne za prometne prekršaje, „posebna poslastica”.
Toliko o isplativosti upuštanja u rizik vožnje automobila bez vozačke!
I za kraj malo statistike koja bilježi da mjesečno oko 230 vozača u Hrvatskoj ostane bez vozačke dozvole, što znači da godišnje oko 2.760 hrvatskih vozača gubi vozačku dozvolu. Ne čini se puno s obzirom da hrvatska policija evidentira oko 750.000 prometnih prekršaja, što više govori o blagosti sustava penalizacije, no da je vožnja bez vozačke jedan od težih prometnih prekršaja s obzirom na zapriječene kazne, jer nad takvim prekršajem, sustav, jednostavno, ne može „zažmiriti i oprostiti”, ostaje zaključak kako je aktivno sudjelovanje u prometu kao vozač bez valjane vozačke dozvole (sankcije vrijede i za one „zaboravne”, one koji nisu produljili rok trajanja), jednostavno, sulud čin.
Autor članka: Vidmir Raič
....
Fotografija, ilustracija: Pixabay.com
Ovaj prilog je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.