A izložba se otvara 10. rujna 2024. godine u 19. sati
Prvom monografskom izložbom majstora Oracija Fortezze želimo predstaviti europski značaj šibenskog majstora zlatara i gravera koji je na svojim vrsno graviranim mjedenim vrčevima i pladnjevima pokazao nevjerojatno poznavanje antike, klasične literature kao i poznavanje suvremenih likovnih smjernica. Bio je među rijetkim primijenjenim umjetnicima koji su u to vrijeme potpisivali svoja djela i to, ne samo što se potpisivao svojim imenom i prezimenom, već je isticao da je Šibenčanin ili da je djelo rađeno u Šibeniku.
Kroz uvodnu temu problematizira se položaj Šibenika i Dalmacije u 16. stoljeću i detaljno analizira životni put umjetnika. Tema će uključivati originalne vedute i grafičke prikaze grada Šibenika i Dalmacije toga vremena, njegovih suvremenika – kartografa i grafičara Martina Kolunića Rote i Natalea Bonifacija, kao i kontekst ratnih zbivanja i blizine Osmanskog Carstva.
Posjetitelji će moći vidjeti prvi datirani i potpisani pladanj Oracija Fortezze iz British Museuma u Londonu koji je zasigurno jedan od najupečatljivijih Fortezzinih radova kako zbog kompleksne ikonografije tako i zbog zanimljive simbolike prikaza ali i spomena majstora Stephanusa (Stjepana, Fortezzinog učitelja).
Izložba obrađuje i temu naručitelja koje prepoznajemo prema grbovima plemićkih obitelji koji se nalaze na posudama. U njima saznajemo da su ga u 16. st. cijenili pripadnici mletačkog plemstva od kojih su neki obavljali visoke dužnosti za Serenissimu. Unutar teme obradit će se i funkcija samih ukrasnih pladnjeva, koja i dalje ostaje dijelom nepoznanica. Pladnjevi su bili u bogatim kućama postavljeni vertikalnona novom tipu namještaja koji se javlja u 15. i 16. stoljeću pod nazivom credenza:stepenasti, često improvizirani drveni namještaj prekriven finim tkaninama ili dragocjenim tepisima u salonu za primanje gostiju i svečane objede. Obiteljski grb je istaknut u sredini kao dokaz bogatstva, ukusa i intelektualnih interesa plemićkih obitelji.
U ovom dijelu postava izloženi biti će prikazani pladnjevi, vrčevi, posude i zdjela iz Museo Correr u Veneciji i Museo Nazionale del Bargello u Firenci. Riječ je o četiri predmeta kroz koje dublje ulazimo u problematiku ikonografije Fortezzinih djela, grafičkih predložaka za pojedine teme, kao i one literarne, te iz drugih medija. Motivski repertoar (groteski, morleski, i rollwerk) koji se pojavljuje na mjedenim predmetima, izvorno potječe sa kasno-renesansnih grafičkih listova, čije porijeklo vežemo uz antičke izvore.
Misterij majstora Fortezze – Europska baština šibenskoga gravera
Osim mjedenih pladnjeva, vrčeva i posuda, među sačuvanim i potpisanim djelima Oracija Fortezze nalaze se i okovi za korice matrikula (matičnih knjiga bratovština). U okviru ove teme, uz originalne matrikule posuđene iz Dijecezanskog muzeja Šibenske biskupije govorit ćemo i o ulozi Fortezze u bratovštini sv. Ivana Krstitelja u kojoj je djelovao kao pisar, te po svemu sudeći bio njezin istaknuti član. Bratovštine su bile važan segment svakodnevice u životu Šibenika toga vremena, u kojem naš majstor živi i radi.
Kroz zapise šibenskih bilježnika, saznajemo da je Fortezza imao ulogu u izradi freske na središnjoj apsidi u crkvi sv. Ivana, kao i na izradi posvetnog natpisa na sjevernom portalu Katedrale sv. Jakova iz 1555. godine, te na izradi grobnica biskupa Ivana Lucija Štafilića. Šibenska katedrala (pod zaštitom UNESCO-a od 2000. godine), spomenik je izuzetne vrijednosti ne samo za Šibenik i Hrvatsku već i u okviru europske baštine.
Oracije Fortezza se u većini dokumenata koji su sačuvani iz vremena titulira majstor zlatar, tako da nedvojbeno stoji da je majstor zasigurno radio zlatarske radove na području Šibenika, a vjerojatno i širem dalmatinskom području. U širem kontekstu umjetničkog obrta toga vremena njegova uloga nam je nepoznata s obzirom da nemamo sačuvanih (signiranih) radova. Kroz ovu temu i izložene predmete zlatarskog obrta koji su sačuvani i uglavnom se čuvaju u Šibeniku, možemo dobiti dojam o tome kakvi su mogli biti radovi majstora Fortezze da su se sačuvali.
Ikonografija antičkih heroja – humanistički ideali
Fortezzin opus sveukupno možemo vezati uz ikonografiju antičkih i povijesnih uzora. Postavljanjem njegovih radova uz druge izvore objašnjava se renesansno-manirističko poimanje svijeta koje je prevladalo u dalmatinskim komunama 15. i osobito 16. stoljeća. Šibenski pladanj s grbom obitelji Grimani iz Muzeja grada Šibenika, otkupljen je 1982. godine posredstvom Flore Turner Vučetić, koja je i jedna od autorica izložbe. Na ovom su pladnju ugravirani motivi Kosovske bitke čija je univerzalna kršćanska simbolika prikazana kroz teme slavenskog herojstva u borbi protiv neprijatelja kršćanstva.
Misterij majstora Fortezze – Europska baština šibenskoga gravera
Šibenski pladanj za ovu izložbu detaljno je i konzerviran i restauriran, te se kroz taj postupak došlo do novih spoznaja vezanih uz materijal i tehniku majstora Fortezze, koje će se predstaviti u okviru ove cjeline.
Kroz izvanredne posudbe iz Victoria&Albert Museuma u Londonu posjetitelji će steći uvid u raskoš ikonografskih tema i simbolike, dekorativnog repertoara, a na jednom predmetu uočen je i autoportret majstora.
Vrijednost i značaj majstora Fortezze premašuju granice hrvatske povijesti umjetnosti te se njegov opus treba gledati u europskim okvirima. Izložba uz novu valorizaciju i svježu afirmaciju ukazuje na nesumnjiv europski kontekst stvaralaštva ovog domaćeg kasno-renesansnog majstora.
Organizacija izložbe: Galerija Klovićevi dvori i Muzej grada Šibenika
Autorice izložbe: Marina Lambaša, Flora Turner-Vučetić
Kustosice izložbe: Jasmina Bavoljak, Marina Lambaša
Likovni postav izložbe: Dinko Uglešić
Izložba je otvorena od 11. rujna do 10. studenog 2024. u radno vrijeme Galerije, od utorka do nedjelje od 11 do 19 sati.
„Horacije Fortezza (Šibenik oko 1530.‒1596.) kao graver i zlatar zauzima istaknuto ‒ dosad zanemareno mjesto u povijesti hrvatske umjetničke baštine. Premda je čitav vijek proveo u rodnom gradu svojim je radovima postigao zamjernu razinu zanatske i umjetničke izvedbe koja se može mjeriti s dometima istovrsnih ostvarenja iz europskog okružja. Dvije su skupine njegovih radova: srebrne aplike (reljefne pločice) za matrikule šibenskih bratovština (danas u šibenskom Dijecezanskom muzeju) i niz posuda od mjedi, umivaonika i vrčeva, koje se nalaze u muzejima Londona, Firence i Venecije, a jedan umivaonik čuva se u Šibeniku (Muzej grada). Fortezzine posude prekrivene su zahtjevnim gravurama s prizorima iz antičke povijesti i mitologije ‒ na šibenskom umivaoniku i borbe protiv Turaka ‒ te bujnim ukrasima u kojima progovara umjetnikov smisao za duhovitost. Na graviranim posudama Fortezza pokazuje vještinu crtača-gravera i domišljatost u stvaranju kompozicija odnosno dekorativnih sklopova. Njegovi radovi u pojedinostima i u cjelini odaju kasnomaniristički ukus obrazovanog majstora 16. stoljeća koji uvriježenu ikonografsku tematiku humanizma obogaćuje lokalnim motivima.“
Milan Pelc (tekst na unutarnjoj strani ovitka)
izvor biografije: https://www.ipu.hr/index.php
*Dragi naši kreativci,
nadamo se da ste se odmorili u ovo dugo toplo ljeto, neki ste možda u gorju pronašli osvježenje od pretoplih noći na moru, neki ste putovali u egzotične daleke krajeve, no svakako je svima odmor koristio. Sada kreću školske i poslovne obaveze i sve ono što nas vraća u svakodnevicu, pa se tako vraćamo i kreativnim radionicama u našoj Artionici. Djelatnici Galerije Klovićevi dvori priredili su za vas i sve ljubitelje umjetnosti niz izložbi kojima ćete oplemeniti svoje radne dane, a svi oni koji budu potaknuti znatiželjom i otvoreni za neka nova likovna iskustva doći će u našu Artionicu. Svakako se veselimo vašem dolasku!
Kreativne radionice uz izložbu “Misterij majstora Fortezze – Europska baština šibenskoga gravera”
Radionice za djecu od 6 do 15 godina
održavat će se u našem uobičajenom terminu, subotom od 11 do 12:30 sati, a za svaku je potrebna prijava na: artionica@gkd.hr
Majstor Oracio Fortezza kasnorenesansni je graver, slikar, zlatar i minijaturist, rođen u Šibeniku tridesetih godina 16. stoljeća. Na svojim vrsno graviranim mjedenim vrčevima i pladnjevima pokazao je nevjerojatno poznavanje antike, klasične literature, kao i poznavanje suvremenih likovnih smjernica. Djela Oracija Fortezze uključuju i srebrne aplike za kožne uveze bratovštinskih matrikula (knjiga pravila određene bratovštine), a na nekoliko mjesta možemo mu pripisati i crteže, minijature u akvarelu. Pladnjevi, vrčevi, i zdjele stigli su na izložbu iz Venecije, Firence, Londona i Šibenika. Grbovi plemićkih obitelji koje otkrivamo na pladnjevima i vrčevima Oracija Fortezze pripadaju najimućnijim i najutjecajnijim mletačkim obiteljima: Grimani, Delfini (Dolffini), Cicogna (Cigogna), Tagliapietra (Taiapietra), Guoro ili Griego i Foscari (Foschari).
1. KIPARSKA RADIONICA – VRČ venecijanske patricijske obitelji Cicogna, Šibenik, oko 1560. bronca; Muzej Viktorije i Alberta, London
14.09.: 11 – 12:30 sati
Jedini do sada poznati Fortezzin rad s lijevanom ručkom koji je skulpturalno oblikovan u 3D lik zmaja dugog vrata koji se propinje iz roga obilja. Čitava površina vrča ispunjena je gravurama (duborez, tehnika urezivanja ili izrada reljefa određenog prikaza u tvrdoj površini).
ZADATAK: izrada vrča u glini s prikazima životinja te biljnih ornamenata.
SAZNAJ VIŠE: Taj je vrč poseban i zbog prizora koji se na njemu nalaze. Među uobičajenim antičkim temama u trima velikim središnjim kartušama na trbuhu posude (Horacije Koklo u borbi na mostu, Marko Kurcije na rubu ponora i Mucije Scevola s rukom u plamenu) i portretima vojskovođa (Publija Kornelija Scipiona, M
la, kao i prizori iz života rimskih heroina: Lukrecije, Virginije i Porcije, a na stopi medaljoni s portretima kreposnih žena: Emilije, Oktavije i Hortenzije.
2. SLIKARSKA RADIONICA – MATRIKUL bratovštine svetoga Ivana Krstitelja, 2. pol. 15.-2. pol. 16. st., Šibenik, Interpretacijski centar katedrale sv. Jakova „Civitas sacra“
21.09.: 11 – 12:30 sati
Fortezza je bio pisar bratovštine sv. Ivana Krstitelja od 1561. do 1569. godine. Matrikul bratovštine opremio je brojnim crtežima, od kojih je najpoznatiji akvarel svetog Ivana Krstitelja preko cijele stranice, ispod kojeg se nalazi njegov potpis i zabilješka o dužnosti pisara. Matrikul sadrži brojne crteže anđela svirača/puhača i raznih ornamenata koji Fortezzu pokazuju kao vrhunskog crtača. Iako je Fortezza kao pripadnik bratovštine svetog Ivana bio čvrsto vezan za rad te obrtničke bratovštine, radio je i na matrikulima bratovštine Sv. Barbare, Sv. Duha, Sv. Andrije i Sv. Marije od Milosrđa.
ZADATAK: slikanje spomenutih svetaca sa svim njihovim atributima, predmetima koji su ih obilježili, po kojima ih prepoznajemo, npr. Sv. Barbara je prikazana s palminom grančicom, topom i kulom…
3. RADIONICA CRTANJA na alu foliji – PLADANJ s grbom obitelji Grimani, Šibenik, 1555. – 1575.?, mjed
28.09.: 11 – 12:30 sati
Pladanj je podijeljen u tri zone oblikovanja, središnju, kružnicu do oboda i prikaze na samom obodu pladnja. Na dnu pladnja, na sredini nalazi se grb obitelji Grimani.
ZADATAK: Crtat ćemo grb na debljoj aluminijskoj foliji srebrne ili zlatne boje, kojeg ćemo po završetku patinirati crnim tušem. Kreirat ćemo zamišljeni grb naše obitelji. Iako se heraldika, (pomoćna povijesna znanost), bavi proučavanjem grbova i ima točna pravila kako bi grb trebao izgledati, koje boje se koriste, koje je veličine koji motivi su uobičajeni, mi ćemo ipak grb osmisliti prema samo našim mjerama i željama. Pitajmo se koje su karakteristike moje obitelji prepoznate od naših prijatelja, kolega, znanaca. Možda naša obitelj uzgaja vinovu lozu ili su još naši djedovi bili ribari, lovci, možda se naša obitelj tradicionalno bavi nekim obrtom (postolar, stolar, bravar, zlatar…), netko je možda naslijedio strast ka pisanju, netko je iz sudačke obitelji i puno je tu još djelatnosti kojima se naše obitelji kroz stoljeća bave. Stoga sve to možemo i likovno dočarati koristeći atribute, odnosno obilježja koji pobliže označavaju tu djelatnost, struku, a mogao bi to biti i hobi.
SAZNAJ VIŠE: Pladanj je načinjen od tankog mjedenog lima s vrlo plitkim i tankim gravurama sa središnjom temom Kosovske bitke (1389). Bitka je prikazana u središnjem dijelu pladnja u trima razvedenim kartušama s tri prizora: Zdravica kneza Lazara, Miloš ubija sultana Murata I i Miloševa pogibija. Površinu nadopunjava s ornamentima i groteskama, puttima s instrumentima ili bez njih. Na stjenci pladnja šest je prikaza rimskih careva i prizora iz antičke povijesti, kao i na obodu pladnja. Uz prvu razinu prizora u kartušama i medaljonima Fortezza prikazuje životinje, biljne ornamente, brojne putte, muške i ženske likove s različitim grimasama, razne nakaze i karikaturalne likove, astrološke znakove, mitološka bića, maskerone, zmajeve, oklope i oružja, glazbala, rogove obilja, razne girlande i ulomke arhitekture, draperije i vegetabilne dekoracije i time postiže svoj specifičan horror vacui (cijela površina prostora ili umjetničkog djela je ispunjena detaljima i sadržajem).
4. GRAFIČKA RADIONICA
05.10.: 11 – 12:30 sati
Vrijeme u kojem je Fortezza živio vrijeme je velikog procvata grafičke umjetnosti, osobito bakropisa i bakroreza. Najznačajniji predstavnik u mletačkoj Dalmaciji bio je slikar i grafičar Andrija Medulić Schiavone, koji je vjerojatno utjecao na rad Fortezze jer je njegovo umijeće graviranja u metalu srodno grafičkoj tehnici.
ZADATAK: budući da je Fortezza na svojim pladnjevima rezbario i medaljone s portretima rimskih vladara, te širok repertoar prikaza životinja (dupina, paunova, ptica, konja…), zatim biljnih ornamenata, brojnih putta, raznih drugih mitoloških bića i cvjetnih dekoracija i mi ćemo uz pomoć predložaka nešto od zadanih elemenata urezati u bakrenu pločicu posebnim grafičkim alatom i otisnuti uz pomoć grafičke preše. I naravno, cijela površina pločice mora biti ispunjena detaljima i sadržajem!
SAZNAJ VIŠE: Fortezza uglavnom koristi antičke teme opisane u djelima Tita Livija (59. pr. Kr. – 17. nakon Kr.) i Plutarha (45./46. – poslije 120.) koja se pojavljuju u ilustriranim izdanjima u prvoj polovici 16. stoljeća. Plutarhovi Usporedni životopisi (izdani, među ostalim, u Veneciji 1516. godine) donose životopise slavnih junaka grčke i rimske prošlosti, koji su bili uzori vrline i herojstva, modeli dostojni podržavanja.
U brojnim prikazima na kartušama (ornament u obliku medaljona uokvirena volutama) pronalazimo poznate i popularne teme onoga vremena, osobito iz rane rimske povijesti: ratove s Etruščanima, priču o Tarkviniju Oholom, ratove s Galima, Cimbrima i Teutoncima, Punske ratove (Hanibalovu ratnu varku i Scipiona Afričkog, koji se najčešće javlja na njegovim posudama), kao i rimska osvajanja i slavne bitke Aleksandra Velikoga. Među glavnim ili većim prizorima majstor gravira medaljone s portretima rimskih vladara (Julija Cezara, Tiberija, Nerona, Augusta, Vitelija…), vojskovođa (Korvina, Pompeja, Scipiona Afričkog, Aleksandra Velikog…), antičkih heroja (Mucija Scevole, Torkvata, Androkla…), povjesničara (Livija, Aurelija, Plutarha i Svetonija) i slavnih Rimljanki (Lukrecije, Porcije, Virginije…). Kao uzori za te gravure sigurno su služile ilustrirane knjige te grafički listovi koje su bile dostupne u brojnim venecijanskim izdanjima. Majstor Fortezza koristi jedinstvenu vlastitu kombinaciju elemenata, koju čine groteska, kao prevladavajući element, maniristički razvijen Rollwerk i obilna upotreba narativne figuralike, koja je objedinjena u ikonografske cikluse prema načelu „una pittura poesis“ (poetska slika).
Radionice za vrtiće i škole organiziramo svaki radni dan osim ponedjeljka prema dogovoru s profesorima i pedagoškim djelatnicima.
Radionice za odrasle i dalje su svake srijede od 18 do 20 sati.
Tekst: Liljana Velkovski
muzejska savjetnica pedagoginja, voditeljica Artionice
izbvor i foto: https://gkd.hr/