Ivan Picelj je nezaobilazna figura hrvatske moderne umjetnosti, a njegov utjecaj na razvoj hrvatske likovne scene je neprocjenjiv. Njegovo djelovanje obuhvaća slikarstvo, grafiku, dizajn i kiparstvo, a njegova djela su prepoznatljiva po geometrijskoj apstrakciji i inovativnom pristupu.
Zašto je Ivan Picelj toliko značajan za hrvatsku likovnu umjetnost danas? Jednostavno, on je pionir moderne umjetnosti. Picelj je bio jedan od prvih hrvatskih umjetnika koji su se okrenuli apstraktnom slikarstvu, a njegova djela su bila prekretnica u hrvatskoj umjetnosti. Utemeljitelj je pokreta Nove tendencije. Kao jedan od osnivača pokreta Nove tendencije, Picelj je bio ključna figura u razvoju kinetičke umjetnosti i umjetnosti op-arta u Hrvatskoj. Tu je njegova multidisciplinarnost. Picelj nije bio samo slikar, već i grafičar, dizajner i graditelj objekata, što ga čini jednim od najsvestranijih hrvatskih umjetnika. Vremenom je došla i međunarodna prepoznatljivost, što je osobito značajno za slikara koji potiče iz malog naroda. Svoja djela izlagao je na brojnim međunarodnim izložbama, a surađivao je s vodećim svjetskim galerijama. Neprijeporan je utjecaj na mlade umjetnike vremena u kojem je stvarao, a taj se utjecaj u suvremenoj likovnoj umjetnost osjeća i danas. Picelj i njegovo djelop je bio inspiracija za generacije mladih umjetnika, a njegova djela su i danas predmet proučavanja i divljenja.
Ključne karakteristike Piceljeve umjetnosti
Picelj je gromada hrvatske moderne umjetnosti, prije svega njegova geometrijska apstrakcija koju je uveo na velika vrata u hrvatsku umjetnost.:Piceljevi radovi su često karakterizirani jednostavnim geometrijskim oblicima, linijama i površinama, svaki je istraživanje percepcije, što ga čini uistinu važnim. Bio je bio fasciniran istraživanjem vizualne percepcije i stvaranjem optičkih iluzija, a prvi je krenuo putem integracije umjetnosti i tehnologije. Picelj je bio jedan od prvih umjetnika koji su koristili tehnološke inovacije u svojim radovima, što se njegovom multidisciplinarnošćiproširiko jelovanje obuhvaća različite umjetničke discipline, od slikarstva i grafike do dizajna i kiparstva.
Ivan Picelj Kompozicija XL-1
Murtić vs. Picelj – kriva percepcija
Kad je riječ o slikarima utemeljiteljima apstratne umjetnosti u Hrvata, prvoloptaška asocijacija je Edo Murtić, no odgovor na pitanje tko je "stvorio" hrvatsku likovnu apstrakciju nije tako jednostavan, jer je to bio proces koji je uključivao mnoge umjetnike i različite utjecaje. Riječju, i Ivan Picelj i Edo Murtić su bili ključni protagonisti hrvatske apstraktne umjetnosti i odigrali su nezamjenjivu ulogu u njenom razvoju. Svaki od njih je svojim jedinstvenim stilom i doprinosom obogatio hrvatsku likovnu scenu.
Zašto je teško jednoznačno odredli tko je "stvorio" hrvatsku likovnu apstrakciju? Prije svega zatro što je to, po definiciji, ipak, intečektualno i djelom kolektivni napor. Hrvatska apstraktna umjetnost nije djelo jednog pojedinca, već rezultat rada cijele generacije umjetnika koji su se međusobno inspirirali i utjecali jedni na druge. Oboljica djelu i stvaraju u međunarodnom kontekstu. Hrvatski apstraktni umjetnici su bili u kontaktu s međunarodnim umjetničkim trendovima i bili su dio šireg europskog i svjetskog konteksta apstraktne umjetnosti. Naposljetku, vide se i različiti pristupi slikarstvu. I Picelj i Murtić, kao i drugi hrvatski apstraktni umjetnici, imali su različite pristupe apstrakciji, prvi u geometrijskim oblicima, a drugi u ekspresivnim slobodnim formama linija i ploha što je obogatilo hrvatsku likovnu scenu.
Edo Murtić - Crveno oko
U čemu se razlikuju Picelj i Murtić? Piceljeva umjetnost je karakterizirana geometrijskom apstrakcijom, čistim linijama i površinama te interesom za optičke iluzije, dok je Murtićeva umjetnost je više ekspresivna i gestualna, često s naglaskom na boji i materijalu. Njegovi radovi su često veliki formata i imaju snažan emocionalni naboj.
„Picelj i krug njegovih istomišljenika, koji su se 1951. javili, i to manifestom, kao grupa EXAT 51, važni su najviše jer su svojim stajalištima uzdrmali krute socijalističke norme u našoj kulturi, pa i šire, a zastupajući apstraktnu umjetnost i čvrsto povezivanje likovnih i primijenjenih umjetnosti s arhitekturom, otvorili su i drugu frontu svojih strateških namjera. Uz onaj koji ne pripada socijalističkom realizmu, nego i tradicionalnoj građanskoj umjetnosti u kojoj se s podozrenjem gledalo na apstrakciju. Dovoljno je čitati Krležu i Ljubu Babića pa da se vidi kako se njihova stajališta prema apstraktnoj umjetnosti razlikuju tek u stupnju građanske uglađenosti koja ih razlikuje od stajališta radikalnih socrealista predvođenih Ždanovom”, riječi su povjesničara umjetnosti Zvonka Makovića.
Umjesto da tražimo jednog "oca" hrvatske apstraktne umjetnosti, trebali bismo govoriti o generaciji umjetnika koja je stvorila bogatu i raznoliku umjetničku scenu. I Picelj i Murtić su bili ključni protagonisti te generacije, a njihovi radovi su i danas relevantni i predstavljaju neprocjenjivo bogatstvo hrvatske kulture.
Nema jednog „oca” hrvatske likovne apstrakcije
Zato, umjesto da pitamo tko je "stvorio" hrvatsku likovnu apstrakciju, trebali bismo se pitati kako su Picelj, Murtić i drugi umjetnici zajednički doprinijeli razvoju jednog od najznačajnijih pokreta u hrvatskoj umjetnosti.
Na kraju, stavimo Piceljevo djelu u širi kontekst i pokušajmo odgovoriti na pitanje - zašto je Picelj važan za hrvatsku kulturu? Picelj je bio više od umjetnika; bio je vizionar koji je svojim djelima obogatio hrvatsku kulturnu scenu i postavio temelje za razvoj moderne i suvremene umjetnosti u Hrvatskoj. Njegovo djelo je i danas relevantno i inspirira nove generacije umjetnika. Ivan Picelj je jedan od najznačajnijih hrvatskih umjetnika 20. stoljeća. Njegov utjecaj na hrvatsku umjetnost i kulturu je neprocjenjiv, a njegovo djelo je i danas aktualno i zanimljivo. Isto kao i Murtić i njegovo djelo.
Tekst: Petar Kolovrat
Fotografije: Youtube, HRT screenshot