Novi film Jakova i Dominika Sedlara, 260 DAYS, izazvao je izniman interes publike diljem Hrvatske. Gotovo sve projekcije su već sada rasprodane, a dvorane ispunjene do posljednjeg mjesta. Na svakoj se projekciji traži mjesto više, a gledatelji izlaze iz kina duboko dirnuti i ganuti – emocijama koje se rijetko viđaju u domaćem filmu. Kritičari i gledatelji slažu se u jednom: 260 DAYS nije samo film, već iskustvo koje duboko dotiče.
Film nastao bez pomoći države
Film, snimljen prema istinitoj priči Marijana Gubine, temelji se na njegovu istoimenom romanu i donosi potresno svjedočanstvo o djetinjstvu provedenom u srpskom zarobljeništvu tijekom Domovinskog rata. Riječ je o projektu koji je, kako ističu autori, nastao bez ikakve financijske pomoći države – snimanje i produkciju omogućili su prilozi građana i kompanija te strast jednog čovjeka, producenta Alexandra Hrkača, koji je, poput američkih filmskih sanjara, vlastitim sredstvima pokrenuo film u koji je vjerovao.
Ogromnu ulogu u realizaciji projekta imao je i Dražen Majstrović, producent i direktor projekta, koji je – kako ističe redatelj – „obavio nevjerojatnu količinu posla“ kako bi sve organizacijski i produkcijski funkcioniralo besprijekorno.
film „260 dana“
Zvjezdana postava
Unatoč skromnim početnim uvjetima, 260 DAYS okupio je impozantnu međunarodnu glumačku postavu – među njima su Tim Roth, Armand Assante, Angela Molina, Isabella Dempster, Camilla Rutherford, Sam Hazeldine i Will Godber, koji tumači dječju verziju Marijana. Prema riječima redatelja, upravo je Roth u završnoj sceni uspio „rasplakati cijeli set“, donoseći trenutak koji će, vjeruje, ostati upisan u povijest filma.
Od Slavonije do Hollywooda
Snimanje je trajalo 33 dana na lokacijama u Slavoniji – u Đakovu, Gorjanima i Osijeku – a redatelj posebno ističe Gorjane kao mjesto iznimne ljepote i topline lokalnih ljudi. Postprodukcija je, pak, realizirana u Hollywoodu, čime je film dobio tehničku razinu usporedivu s najvećim svjetskim produkcijama.
Glazbu za film potpisuje Oscarom nagrađena skladateljica Anne Dudley, a njezin doprinos Sedlar opisuje kao nemjerljiv. Glazba, kaže, ne prati samo radnju nego „govori emocijom i produbljuje svaku scenu“.
film „260 dana“
Scene koje se ne zaboravljaju
Jedna od najpotresnijih scena u filmu je ona koja prikazuje silovanje Marijanove sestre, a tehnički najzahtjevniji bio je prikaz ubojstva hrvatskih policajaca u Dalju, koji nosi snažan emotivni naboj. Nitko od prikazanih likova koji su počinili zločine nije za njih odgovarao, osim jedne osobe koja je zbog proceduralnih pogrešaka dobila sramotnu nisku kaznu. Ipak, film nije o osveti, nego o opstanku, oprostu i ljudskosti.
Sedlar ističe da su se trudili ispričati hrvatsku priču „na način kako bi je napravila vrhunska američka produkcija“, i čini se da su u tome uspjeli – po reakcijama publike, 260 DAYS već se sada smatra jednim od najvažnijih domaćih filmskih događaja godine.
film „260 dana“
Fenomen koji puni dvorane
Zanimanje publike ne jenjava – velik broj projekcija je rasprodan, a raspored novih prikazivanja objavljen je na
260days.net/raspored-projekcija.
Svaka projekcija završava dugim pljeskom, a emocije koje se šire kinodvoranama svjedoče da 260 DAYS nije tek još jedan film, već filmski događaj koji će ostati trajno zabilježen u hrvatskoj i svjetskoj kinematografiji. Zainteresiranost publike i međunarodnih distributera potvrđuje da će ova istinita priča o preživljavanju, patnji i ljudskosti svoj put uspješno nastaviti i izvan granica Hrvatske.
...
Tekst i foto: Zoran Rajn