Kako da započnem tekst a da se ne pomisli kako nešto imam protiv nadležnih institucija koje jednostavno ne znaju, nemaju rješenje i ne žele poslušati savjete - kako smanjiti smrtnost motociklista?
Ovako, ako se Ministarstvo zdravstva javno odrekne kriminala u svojim redovima (ministra), jer ne mogu odgovarati za pojedince, ako se Ministarstvo obrane javno odrekne ponašanja pojedinaca (ministra) ali ih ne pospremi tamo gdje treba završiti svaki onaj „mali čovjek“ jer pravda nije jednaka za sve, ako se Crkva može odreći pedofilije i postupaka pojedinaca u svojim redovima, ako direktori državnih cesta redom „padaju“, onda dozvolite da se i mi kao motociklisti odreknemo onih koji:
- voze 3x većom brzinom od dopuštene;
- voze bez vozačke dozvole, pod utjecajem alkohola i droga, bez registarske pločice itd.
Takvi uopće nisu tema ovog teksta ni apela, pogotovu ne cilj prosvjeda motociklista!
Kada se svih njih odreknemo ostaje otprilike nezanemariv broj od približno 170.000 mopeda i motocikla u Republici Hrvatskoj, koja provjereno nema rješenje za smanjenje smrtnog stradavanja motociklista. Jer, da ga ima, to bi već učinila poput Danske, Norveške, Belgije ili/i Slovenije, čija rješenja su im odavno ponuđena baš kao i sastanak na kojem bi se svima mjerodavnima prezentirala iskustva svjetske prakse koja su itekako efikasna i primjenjiva.
Da imaju rješenje ne bi se „baratalo samo brojkama“ i rotacijom „fotelja koje čekaju mirovinu“. Ako povučemo paralelu sa susjednom Slovenijom, gdje imaju 7 smrtno stradalih motociklista naspram naših 78, uz „samo“ 10.000 mopeda i motocikla manje.
Dakako, napoše sa nama, a mogli smo na to utjecati.
Ali, nismo!
Nikada na ponuđena rješenja i aplele nije pozvan nitko.
Mladen Stjepan Vitković, Akademija sigurne vožnje motocikla
Hrvatska je zemlja poznata po tome da ima najbolje „deklarativne stručnjake“ koji sve znaju kada se tragedija već dogodi, kada treba nastupati u medijima i sačuvati fotelje rukovodećih pozicija bez obzira na porazne podatke smrtno stradalih motociklista u prometu. Naravno, ne smijemo tretirati naše poginule kolege, sugrađane kao broj i puku statistiku, već kao ljudska bića, drage ljude koji nisu više nisu s nama.
Represija koja je trenutno prisutna na terenu u Hrvatskoj svodi se na kontrolu montiranih registarskih oznaka i „atesta ispušnog sustava“, premda nitko u svijetu još nije zabilježio stradavanje sa smrtnom posljedicom osobito zbog povećane buke motocikla (o registarski pločicama sam pisao i više ne želim).
Zadnji puta prije prosvjeda motociklista koji će se održati u osmom mjesecu 2025. godine na najvažnijim prometnicama RH poput D8, D1, D3, D66 i AC opetovano ponavljamo 10 OBAVEZNIH mjera koje se moraju sprovesti u Republici Hrvatskoj kako bi zaštitili motocikliste od tragičnih ishoda i sačuvali ljudske živote:
-
„Mladi vozač“ nije onaj koji ima do 21. godine života već onaj koji je položio A kategoriju prvi puta bez obzira da li imao 18 ili 50 godina.
-
Instruktori A kategorije u autoškolama moraju proći tečaj sigurne vožnje motocikla 1x godišnje kako smo to omogućili policijskim motociklistima. Predlažemo subvencioniranje tečaja od strane Vlade RH odlukom bez obzira kroz koje resorno ministarstvo.
Obavezna sustavna i temeljna revizija programa polaganja za A kategoriju koja trenutno ne pokriva niti 10% vještina koji bi svaki motociklist trebao znati!
-
Obavezno donošenje zakona o centrima sigurne vožnje motocikla u gradovima (Zagreb, Osijek, Varaždin, Rijeka, Split)
-
Obavezno polaganje tečaja sigurne vožnje motocikla (sukladno posebnom pravilniku o polaganju temeljeno na iskustvu Njemačke, Austrije, Slovenije itd. (već ranije proslijeđeno) unutar perioda od 2(dvije) godine od polaganja A kategorije.U suprotnom vozačka A kategorije proglašava se nevažećom
-
Hitno uklanjanje bitumenske ispune i sličnih punila sa prometnica diljem Hrvatsske koje su svugdje u svijetu proglašene izuzetno opasnima za motocikliste i primjena onih sa atestom protukliznih značajki.
Je li je značajnije imati atest ispušnog sustava motocikla ili uopće nemati nikakav atest na protukliznost bitumenske ispune? Molim da se o ovom pitanju zapita struka.
Trošenje resursa policijskih službenika na terenu u „hvatanju prekršitelja“ koji nemaju atestirane ispušne sustave ,sprovođenje na izvanredne tehničke preglede dok paralelno NE POSTOJI propis kojim boja na kolniku ili bitumen moraju imati ATEST na protuklizna svojstva pneumatika motocikla! Da li netko vidi apsurd ove „mjere pojačane sigurnosti motociklista“?
-
Hitna LINESPLITTING metoda! Dozvolite pretjecanje motociklima u koloni (naplatne postaje, trajektne luke, granični prijelazi, kolone na autocestama) kao što to kaže svjetska praksa „na način da brzina kojom se pretječe bude neznatno veća od vozila koje se pretiče“ Zašto ?
„Sustav“ upozorava vozače automobila da na vrućinama ne ostavljaju kućne ljubimce i djecu jer se temperatura u vozilu rapidno povećava i ugrožava život. To je točno i odnosi se i na motocikliste.
Identično se događa motociklistu koji na istoj toj temperaturi stane u koloni na suncu u kompletnoj opremi koji „sustav poziva“(ali i mi) da se obvezno rabi. Razmislite o tome!
-
O,0 promila za mlade vozače u periodu 2 godine dok ne polože tečaj sigurne vožnje
-
Povećavanje sankcija za skrivanje registarske oznake jer onaj tko oznaku skine, stječe „prividni dojam“ besmrtnosti i nedodirljivosti kojim ugrožava sebe i druge u prometu
-
Obavezno korištenje znakova ograničenja brzine za motocikliste na mjestima na kojima se izvode radovi ispuna pukotina ili mikroasfaltiranja jer brzina ograničenja za automobile, kamione i motocikliste ne može vrijediti jednako za jednotračna i dvotračna vozila.
-
Stanice za tehnički pregled neka HITNO UKINU kontrolu ispušnog sustava i buke i HITNO uvedu kako slijedi;
-
Nadzornik u stanici za tehnički pregled vozila mora imati vozačku dozvolu A kategorije.(trenutno ju posjeduje samo 17% nadzornika)
-
Svaka stanica za tehnički pregled mora imati valjke za kontrolu kočionog sustava motocikla a NE snage mopeda. Kočnice se u 90% slučajeva na motociklu - NE ISPITUJU!
-
Svaka stanica za tehnički pregled MORA ispitati kvalitetu ulja u kočnicama motocikla-u zadnjih 20 godina nije ispitan NITI JEDAN motocikl prema ovome ključnom segmentu!
Molim Vas da shvatite, buka u gradovima NE:
NE paljenje guma,
NE turiranje po semaforiziranim križanjima,
NE, skidanje registarske pločice,
NE brzina u naseljenom mjestu 2,3 ili 4 x veća od dozvoljene,
NE alkohol.
NE droge
NE…svega ovoga se javno odričemo i ograđujemo ali od navedenih 10 zahtjeva NE ODUSTAJEMO.
Smatram da je vrijeme da svi sudionici u prometu shvate da postoje među nama motociklisti i oni kojih se javno odričemo, ali postoji velika većina onih koji znanje žele, a ne mogu ga dobiti - nigdje. Motociklizam je način života baš kao i skijanje, padobranstvo i nosi svoje rizike ali ako sustav svjesno propusti da je registrirano preko 180.000 motocikla i mopeda, da u isti taj sustav od tog broja kod registracije pozamašna svota novca odlazi u županijske ceste, lokalne ceste, nerazvrstane cesta, a od goriva u Hrvatske ceste, Hrvatske autoceste i i Hrvatske željeznice. Ako navedene institucije SVJESNO nisu prilagodile prometnice prometu motocikla onda SUSTAV TREBA MIJENJATI baš kao i one koji problem ne žele vidjeti, a ukazuje se na njega - desetljećima.
Od našeg zadnjeg prosvjeda 2019.godine dosta se toga pomaklo na bolje i zahvaljujem na entuzijazmu pojedinaca u institucijama. Ali, izgleda da postajemo zemlja koja savjete kako postići rezultate dobije - besplatno a svjesno ih NE ŽELI primijeniti.
Zašto?
Odgovor ćemo dobiti nakon prosvjeda motociklista koji će trajati od 15.08.-17.08.2025 kada će se motociklisti kretati u formaciji po 2 motocikla, brzinom „prilagođenom stanju i osobinama na kolniku“ (jer ovo navode kao najčešći razlog stradanja motociklista - neprilagođena brzina) dakle s manjom brzinom za 50 posto od ograničenja poštujući sve zakone koji su na snazi u RH i pokazati koji su apsurdi istoga.
Do kraja prosvjeda na niti jedan upit više nećemo odgovarati, nećemo nuditi sastanke niti „radne skupine“ jer nuditi rješenja besplatno 15 godina i da ih nitko ne želi niti razmotriti. To može samo – Hrvatska!
Na žalost, svjesni smo da Hrvatska ne zna i ne želi riješiti probleme motociklista, svjesni smo da će nastati prometni kolaps koji će prenijeti mediji izvan Hrvatske. Mišljena smo da jedno taj način Hrvatska može početi funkcionirati, odnosno da ju se medijski, javno, istinom, prosvjedom prisili da posluša ono što se u svijetu već odavno primjenjuje.
...
Akademija sigurne vožnje motocikla
Nakon višegodišnjeg volonterskog rada na području edukacije motociklista u Republici Hrvatskoj, a u cilju poboljšanja njihove prometne sigurnosti, nastala je ideja o profesionalnoj edukaciji motociklista odnosno Akademiji sigurne vožnje motocikla.
Akademija sigurne vožnje motocikla namijenjena je tako motociklistima – početnicima, kao i već iskusnim motociklistima.
Dobro predviđanje u prometu i pravilno reagiranje u neočekivanim situacijama možda su najbitnije kad je riječ o sigurnosti motociklista, a najbolji je način da se to postigne – dodatna obuka. Iako se puno treninga događa već prije nego što motociklist dobije vozačku dozvolu, dodatne se vještine ne razvijaju i ne vježbaju nakon stjecanja vozačke dozvole.
Cjeloživotna obuka, odnosno napredna obuka, obično je za vozače koji već imaju vozačku dozvolu. Budući da se veći dio ove obuke odvija izvan javne prometnice, na posebnom poligonu, motociklisti vježbaju svoje vještine u sigurnom okruženju i tako značajno poboljšavaju kontrolu motocikla (primjerice, vještine izbjegavanja sudara).
Štoviše, dodatna je prednost ove obuke upoznavanje vozača s novim tehnologijama kao što je, recimo, ABS, a koje možda još nisu postojale kada je vozač stekao vozačku dozvolu.
Ova napredna obuka vrlo je važna za otkrivanje odgovora na pitanje: “Gdje sam ja s obzirom na svoje vozačke sposobnosti?”
...
Tekst: Mladen Stjepan Vitković, ing. građ.
foto: Akademija sigurne vožnje motocikla