Search

Oglasi

/
I TO JE MOGUĆE:  Black Friday i Advent idu skupa. Iako malo „kinky”, nije svetogrđe. Pa ni u kazalištu!
Kultura

I TO JE MOGUĆE: Black Friday i Advent idu skupa. Iako malo „kinky”, nije svetogrđe. Pa ni u kazalištu!

Advent i Black Friday imaju različite korijene i svrhu, no njihova povezanost danas često proizlazi iz komercijalnog aspekta.

 

Advent je kršćanski običaj koji obilježava pripremu za Božić, počinje četiri nedjelje prije Božića. Fokus je na duhovnosti, obiteljskim vrijednostima i iščekivanju Kristova rođenja. Tradicionalno se povezuje s adventskim vijencem, kalendarima i sajmovima koji slave zajedništvo i blagdanski duh.

S druge strane, black Friday je američki trgovački običaj koji označava početak božićne šoping sezone, dan nakon Dana zahvalnosti. Naglasak je na velikim popustima i potrošačkoj kulturi. Postoji nekoliko teorija o podrijetlu naziva "Black Friday". Jedna od najčešćih teorija tvrdi da je naziv nastao u Philadelphiji sredinom 20. stoljeća. Policija je ovim izrazom opisala kaos koji je nastajao na ulicama i u trgovinama dan nakon Dana zahvalnosti zbog ogromnih gužvi i prometnih zastoja. Druga teorija sugerira da izraz "crni" zapravo označava prelazak iz poslovanja "u crvenom" (gubitak) u poslovanje "u crnom" (profit). Dakle, trgovine su ovog dana ostvarivale veliku zaradu, pa je tako nastao naziv "Black Friday"

Kako bilo, postao je globalni fenomen, uključujući i Hrvatsku, gdje trgovine privlače kupce ponudama, nude značajne popuste na različite proizvode, od elektronike i odjeće do kućanskih aparata.. Zbog velikih popusta, trgovine su obično prepune kupaca koji žele iskoristiti povoljne cijene. Uz fizičke trgovine, sve veću popularnost stekla je i online kupovina na Black Friday.

Poveznica u praksi je jednostavna. Black Friday često pada unutar razdoblja Adventa ili neposredno prije, pa ga trgovci koriste kao priliku za prodaju božićnih darova. Blagdansko vrijeme naglašava kupovinu, a marketinške kampanje često spajaju adventski duh i potrošačke motive. Adventski sajmovi i dekoracije postaju dio šoping okruženja, dodatno potičući potrošnju.

Advent i Black Friday se povijesno i tematski razlikuju, ali u suvremenoj kulturi često se preklapaju kroz komercijalizaciju blagdana.

Zato i ne čudi da je kazalište Kerempuh, simbol društvene satire u Hrvata, oglasio: „Umjesto stvarima koje vam uglavnom ne trebaju, ove godine se za crni petak počastite porcijom smijeha i kazališne zabave, uz hit predstavu "Ja od jutra nisam stao" i to po cijeni od samo 8€.

U opisu predstave kažu. „Komedija "Ja od jutra nisam stao" progovara o rodnoj problematici, ali uz bitan sadržajni zaokret – stereotipizirane muške i ženske rodne uloge obrću se na duhovit, apsurdan i nekonvencionalan način, dok uvriježeni klišeji o muško - ženskim odnosima podliježu satiričkoj oštrici.”

Publici će biti zabavno: „U okviru opuštenog netipičnog muškog druženja četiri prijatelja propitkuju svoj položaj u intimnim vezama i na širem društvenom planu, a pritom čeznu za promjenama i afirmacijom. Poigravajući se s predrasudama i društvenim očekivanjima, "Ja od jutra nisam stao" pitkim se i nepretencioznim izrazom dotiče neprijeporno aktualnih rodnih pitanja.”.

Iako je povezivanje Adventa i Black Fridayja uobičajeno, važno je razumjeti njihove različite značenja i utjecaje. Odabirom svjesnije potrošnje i promoviranjem drugih vrijednosti možemo učiniti blagdansko razdoblje ljepšim i održivijim. Zato je Advent na „Crnom petku Petku”, ipak dobra opcija. Za samo 8 eura. Nije grijeh, već samonikli spoj masovne i potrošačke kulture.

Vidmir Raič

fotografija: Kazalište Kerempuh

 

Podijeli članak:

Povezani članci

Najnovije

Web shop

Najnovije

notification icon
Želite li primati najnovije vijesti s Adriapress.hr portala?
Back To Top