Sa prvim danima jeseni dolaze trenuci kada netko pomišlja na pospremanje svog dvokotačnog ljubimca na zimski počinak, netko hvata zadnje zrake sunca a netko o tome uopće ne razmišlja. Ovima posljednjima, bez puno pretjerivanja, nekoliko savjeta.
Sa dolaskom jeseni,dolaze i kiše koje u kombinaciji sa otpalim lišćem, naročito u kontinentalnom dijelu, čine izrazito veliku opasnost od klizanja, proklizavanja, pada itd.
Gume
Gume, kako god one kvalitetne bile, neće izdržati veće nagibe na takvoj podlozi već će u potpunosti proklizati. Imajte ovo na umu prilikom vožnje! Posebnu pozornost posvetiti stanju pneumatika nakon ljetnih vožnji tijekom sredine sezone!
Jutarnja rosa, koja je već sada intenzivna, čini kolnik izuzetno klizavim u jutarnjim satima,“tvrđe gume“ potrebno je dobro ugrijati odnosno „razvoziti“ prije vožnje ujutro jer na ovakvim podlogama greške se ne opraštaju.Gume ne griju cik-cak vožnjom već samo vožnjom!
Kiše jesenje...
Kiše su počele punim jesenskim intenzitetom, a nakon njih neumitno je na cesti lišće, pijesak i rosa, što su jedan od najvećih uzročnika pada s motocikla.
Jesensko oranje, traktori i plugovi na sebi nose zemlju koja ako se ne očisti prije izlaska na prometnicu čini izuzetno opasnu prepreku motociklistima!
Gume su također važne. Odvozili ste sezonu, sretni i zadovoljni ali gume ste potrošili. U jesenski period ne ulazite sa mišlju „ma izdržati će one do proljeća“. Ovakav način razmišljanja vodi vas direktno u servis, lakiraonu i to samo ako ste imali sreće da ste neozlijeđeni. Ako imate loše gume, parkirajte radije motor u garažu i skupljajte za nove. Nećete izgubiti ništa, možete samo dobiti!
Ako vas ostali sudionici u prometu ne vide (po ljeti) budite uvjereni da će vas sada vidjeti još i manje. Zato? Jednostavno, izlaze sa svojih parkirališta zamagljenih stakala, na posao će još malo pa odlaziti po mraku, manje je motociklista u prometu i „manje vas se nadaju“.
Vožnja u skupini
-
Ako ste do sada imali određeni razmak, sada ga povećajte, hladniji dani rezultiraju sporijim refleksima, diskovi, kočnice, viziri skloni su vlazi i magljenju što znatno utječe na zaustavni put i preglednost.
-
Držite uvijek vizire čistima. Samo „čisti“pogled je ispravan pogled!
-
Brzinu zaista prilagodite maksimalno uvjetima ceste jer sada više nego ikada očekujte na cesti sljedeće:
-
doba je jesenjeg oranja, blato na cesti od traktora,
-
odroni kamenja, velike temperaturne izmjene(skokovi) dan-noć,
-
pijesak na cesti,
-
nemojte se začuditi ako u Gorskom kotaru za nekih tjedan dana naletite na led na cesti. Goranima je to normalna pojava. Nekima nije.
Lišće na cesti i vlaga
-
Uvijek držite motor okomito,ne naginjite se! Naginjali ste se,ponirali i guštali tijekom ljetnih mjeseci, sada uživajte u pejzažima ne brzini.
-
Nećete vjerovati ali još malo pa će i orasi, Ne jednom sam naletio na njih kao i na kestene uz cestu. Vjerujte na riječ, nimalo ugodno a izuzetno opasno! Iznenadna prepreka koje ne možete izbjeći a debalansira motocikl i natjera, veliku većinu motociklista na panično kočenje koje rezultira, minimalno, prelaskom u suprotnu traku.
-
Temperatura asfalta sada je npr u Gorskom kotaru cca 5 C ujutro,temperatura gume je (dobro ugrijane) cca 70 C.Izuzetno velika razlika ali gume sa po lijevoj strani hlade ako ulazite u desni zavoj, kad krenete u lijevi, temperatura gume je cca 50C upravo zbog ovih temperaturnih razlika.Polagano I oprezno je zaključak!
O gumama osnovno
-
Kontrolirajte pritisak u njima barem jednom tjedno, izbjegavajte benzinske pumpe jer većina ih nema baždareni uređaj za mjerenje. Vulkanizerske radnje vrlo rado će vam napraviti tu uslugu.
-
Ne vozite na istrošenim gumama jer površina prianjanja na podlogu je veličina osobne iskaznice, uzmite osobnu u ruku i pogledajte tu „površinu“, a o tome vam ovisi život!
-
Držite se uputa proizvođača motocikla o tlakovima u gumama kao i dimenzijama. NE IGRAJTE SE SA TLAKOM U GUMAMA.Najveća odstupanja neka Vam budu 0,2 bara.Brža vožnja i opterećeniji motor zahtjeva veći pritisak, a vožnja u zavojima i perivojima manji. Ponovno, ne ispumpavati gumu ili prepumpavati više, ali ni manje od onoga što je propisao proizvođač -0,2 bara.
Osobiti oprez posvetite slijedećem:
-
blizine benzinskih postaja(opasnost od klizanja,vozila,kamioni radni strojevi ispuštaju gorivo po zavojima tzv. iberlauf. Tu vam prijeti izuzetna opasnost. Oprez, kilometar prije i poslije benzinske postaje.
-
Pješački prijelazi, isprekidane ili/i pune crte na kolniku nemaju atest na proklizavanje pneumatika, što je izuzetno klizavo!
-
Prije semafora, sve što curi iz drugih automobila, kamiona i drugih vozila, izljeva se upravo najviše na takvim mjestima, kod čekanja da se upali zeleno svjetlo. Najviše ulja ima na prometnim križanjima. Kočite li prije semafora intenzivno imajte uvijek ovo na umu!
-
Guma se grije vožnjom ne krivudanjem po cesti. Ako Vam je po ljeti dovoljno da se ugrije 2 km, računajte tijekom jedeni na 10 kilometara.Onda ste sigurni da ima one karakteristike na koje ste navikli
-
Motocikl nemojte grijati „na mjestu“ već u vožnji. Na mjestu se motocikl grije maviše 10-15 sekundi! Zašto? Jer ulje se „razbaca“ po mjestima gdje treba biti za taj vremenski period a sve ostalo je štetno za motor. Nema kvalitetnijeg podmazivanja od vožnje naročito kad uzmemo u obzir da se voda(antifriz) znatno prije ugrije od ulja.
-
Prekontrolirajte rashladnu tekućinu, dolijte ako treba, izmjerite do koliko Vam drži „minusa“ jer antifriz nema samo svojstvo sprječavanja zaleđivanja već i svojstvo zaštite rashladnog sustava od korozije.Ovo svojstvo antifriz „gubi“ (ne svaki) nakon dvije godine. Promjenite ako treba!
-
KORISTITE REFLEKTIRAJUĆE PRSLUKE, neka Vas drugi vide na cesti!
Ima još puno toga,ovdje bi se htio samo osvrnuti na oprez i da ne mislite da Vam pametujem,znate vi većinu tih stvari, ali ponavljanje je majka znanja, a njega nikad dosta. Učimo dok smo živi.
Sretne Vam ceste svima i siguran povratak kućama.
Autor: Mladen Stjepan Vitković,i.g., Akademija sigurne vožnje motocikla
Fotografija: Pixbay.com